tirsdag 29. juni 2010

Elastisk kantbånd

Da var det jammen på tide med en oppdatering her inne. Denne gangen med en liten "hvordan gjør de det?" i god Discovery-stil. Jeg har fått spørsmål om hvordan jeg syr på kantbånd. Sammen med den ene symaskinen kjøpte jeg en kantbåndsguide som gjør dette litt mer effektivt. MEN det går fint an å få til på en helt vanlig symaskin. Følg med her:


1. Utgangspunktet er elastisk kantbånd. Dette lager du selv ved å klippe stoffstrimler som er ca 4cm brede. Rullekniv og skjæreunderlag er effektive hjelpemidler, men saks kan også fint brukes. Det lyseblå båndet er ribb fra stoff og stil. Det meste av elastisk stoff kan brukes. Det er bare å prøve seg fram.

2. Jeg legger kantbåndet rette mot rette langs kanten på det stoffet jeg skal sy kantbåndet på. Deretter velger jeg overlocksøm på maskinen (de fleste maskiner har en slik søm - se i bruksanvisningen!). Sømmen syr jeg helt ut mot kanten hele veien.

3. Snu stoffet og brett kantbåndet inn til det treffer det andre stoffet.

4. Brett en gang til rundt kanten. 

5. Sett tvillingnål i symaskinen og sy kanten fra retten. For å sy med tvillingnål trenger man to overtråder. Dette står også som regel godt forklart i symaskinens bruksanvisning.

6. Og slik blir resultatet. Det blir selvfølgelig finere med riktig farge på tråden, men tenkte det ble mer synlig med litt kontrast. Sånn for å være litt pedagogisk selv om jeg ikke er lærer på fulltid akkurat nå.

8 kommentarer:

  1. Tusen takk for super oppskrift!

    jeg liker steg for steg og inn med teskje:)
    og jeg har akkurat kjøpt slikt stoff- syne sdet er så søtt!

    ha en fin kveld! klem ellemell

    SvarSlett
  2. Flott :) Nå er det bare å finne bruksanvisningen og finne ut av overlock ( totally noob)!
    Så er det bare å finne seg en elastisk rest for å prøve, jeg synes at du er utrolig grei som tar deg tid til å dele dette. :):)
    Ha en super kveld

    SvarSlett
  3. sånn gjer eg de og;)holder på med det i kveld faktisk...Men eg syns ikkje dt er så lett alltid. jaffal ikkje i velour.

    Tusen takk for komentaren på bloggen min! :D
    Eg blei glad!

    SvarSlett
  4. Fint tips-innlegg! Og takk for trøstende ord (dvs enig med deg at det er en god trøst når andre også roter litt...)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for forklaringa!! Er veldig i startgropa ennå så slike forklaringer er gull verdt å lese før jeg prøver ut og ikke får det til og dermed gir opp...:))

    SvarSlett
  6. Jøss - tvillingnål har eg aldri høyrt om! Kan ein bruka det på vanleg symaskin, altså? Det er jo genialt, i så fall!

    SvarSlett
  7. Tror alle vanlige symaskiner kan bruke tvillingnål. I alle fall de som ikke er så brede. Min forrige maskin, en eldgammel en, kunne i alle fall. Og ja - det er genialt!

    SvarSlett
  8. Tusen hjertelig takk for tips. Greit for oss som ikke har coverlock ennå... ;)

    SvarSlett