tirsdag 14. april 2009

Pyntehåndkle med egenprodusert blonde

Dette håndkleet sydde jeg i går. Blonden har jeg laget tidligere. Det var et koselig prosjekt som jeg har tenkt å gjenta. Fint å ha liggende og gi i gave!

Her er en liten beskrivelse av hvordan jeg gjorde det:

Du trenger:
Håndklestoff (du kan også bruke et ferdigkjøpt håndkle og bare sy på blonde). Stoffet jeg brukte er kjøpt på Stoff og stil, men alt du synes er fint kan jo brukes.
Bomullsbånd
Garn (jeg brukte Bomull Sport fra Gjestal)
Heklenål nr.3
Symaskin og hvit sytråd

Slik lager du blonden:
1.omg: Hekle en remse med løsmasker (lm). Hekle helt til du synes den er lang nok. Jeg har brukt ca. 37 cm blonde på hver klut. Men synes det går mye fortere å hekle mye på en gang og heller klippe av så mye jeg trenger til hver etter hvert som jeg syr blonden på stoffet.
2.omg: Hekle staver (st) i hver lm (1.st er 2 lm).
3.omg: *3 lm – hopp over 1 st - 1 fm * gjenta hele omgangen.



Håndkleet:
Selve håndkleet klipper du til i ønsket størrelse (mitt ble ferdig målt 37x43cm - jeg beregnet da i tillegg ca 3 cm til falden på alle sider). Sy så falder i kantene rundt hele.



Sy på blonden i bunnen av håndkleet. Siden min blonde var veldig lang, sydde jeg maskinsøm til det gjenstod 1 cm. Deretter sydde jeg sikksakksøm på tvers av blonden 1 cm lengre ut enn stoffet - klippet av og brettet blonden dobbelt. Jeg sydde så på resten av blonden slik at det passet. Til slutt satt jeg på en løkke i toppen.

Så er håndkleet klar til å brukes! Håper dere har hatt en fin påske alle sammen!

1 kommentar:

  1. Hei!
    Tusen takk for blondetips!
    Det er dette lille ekstra som gjør susen!
    *
    Las meg litt nedover på bloggen, og må ønske deg riktig til lykke med et lite, men stort under, som skjer på høstparten!

    SvarSlett