lørdag 27. februar 2010

Nok en kjøkkenklut

Denne gangen er kjøkkenkluten strikket i sammentrukket vrangbord. Kort fortalt er det vanlig vrangbord (1 rett, 1 vrang fra retten og motsatt fra vrangen) med en liten vri hver 4.omgang. Mer nøyaktig er det slik:
Masketall delelig med 4 + 3 masker ekstra. Jeg la opp 36 + 3 masker på pinne nr. 4 til kjøkkenkluten.
1.p.: x 1 r., 1 vr., gjenta fra x ut p., slutt med: 1 r.
2.p.: x 1 vr., 1 r., gjenta fra x ut p., slutt med: 1 vr.
3.p.: 1 r., x 1 vr., kast, 1 r., 1 vr., 1 r., trekk kastet over de siste 3 m., gjenta fra x ut p., slutt med: 1 vr., 1 r.
4.p.: som 2.p.
Disse 4 p. gjentas.

Strikk til ønsket lengde og fell av. Vanskeligere er det ikke! Oppskriften er hentet fra en gammel skatt av ei håndarbeidsbok som mamma og pappa kjøpte til meg på loppis. Tusen takk! Tror ikke jeg gjør noen synd med å publisere den siden den gikk ut av salg for ca. 100 år siden (ok, litt mindre da).

5 kommentarer:

  1. Denne var fin!! :o)
    Ha en fin lørdag,
    klem Fredrikke :o)

    SvarSlett
  2. hej har lämnat en award till dig på min blogg

    SvarSlett
  3. Det skal eg prøve!
    Me skal bygge hus når den fæle frosten gir seg ,men det er lite eg kan gjer i husprosessen foreløpig så eg tenkte eg skulle begynne å strikke kluter og håndkler til mitt nye kjøkken ;)

    SvarSlett
  4. Denne var kjempefin.
    Hvordan garn bruker du til kjøkkenkluter?

    SvarSlett
  5. tusen takk for at du deler gamle, glemte håndarbeids-skatter!
    setter uendelig masse pris på det :-)
    takk igjen :-)

    SvarSlett