lørdag 20. februar 2010

Patentstrikk


Jeg har et prosjekt på gang (det vil si jeg har tusen prosjekter på gang, men skal fortelle om et av de akkurat nå). Dette prosjektet består i å lære meg forskjellige strikkemåter. Først ut er patentstrikk, nærmere bestemt helpatent. En kjøkkenklut var en passende prøvelapp, og denne ble gitt i morsdagsgave til mamma. Til denne kluten brukte jeg pinne nr. 4 og litt tykt bomullsgarn. La opp 40 masker (helpatent må ha masketall delelig med to), og så var det bare å sette i gang.

1.pinne: x 1 rett, kast, ta neste maske løs av vrang (som om du ville strikke den vrang: høyre pinne inn i maske fra høyre mot venstre). Gjenta fra x, slutt med to rett.
2.pinne og alle følgende pinner: 1 rett, x kast, ta neste maske løs av vrang. Strikk en rett gjennom dobbeltmasken som består av kastet og den løse masken fra forrige pinne. Gjenta fra x, slutt med 1 rett.

Helpatent blir likt på begge sider, og veldig fint!

Om noen lurer på hvordan det går med tøybleiene, så kan jeg opplyse om at pakka fra Lykkedragen kom samme dagen som vi reiste på tur, men etter at vi hadde reist. Gleder meg til å komme hjem og kjenne og se på stoffa. Føler ikke helt de får den omsorgen de fortjener når de er alene hjemme med mannen.

God helg!

4 kommentarer:

  1. Eg og laga nettopp ein kjøkenklut vel og merke med rett og vrang men
    det er kjekt med patentstrikk ja! Henrik har ein super lett Ullgenser strikka i patent:) det kan eg anbefale på det sterkaste sidan den blir så vanvittig luftig ,varm og lett. dermed knall god under dressen så han faktisk får bevega seg lit ;) Kjøpte oppskrift og garn på nøstebarn:)

    SvarSlett
  2. Ja den er nydelig! vertfall i dueblått!Berre strikk han for stor for den blir ikkje for tung og svær sjølv om den er nokre nr for stor. Eg bretta den berre opp på armane. Så kan han brukas fleire vintrar jaffal under dressen! ;D

    SvarSlett
  3. Det var jo deg som strikket flere prøvelapper!! :o)
    Takk for inspirasjon...*smiler*

    SvarSlett
  4. Så mye fint du lager, også så mye forskjellig!

    Takk for at jeg får følge bloggen din. :-)

    SvarSlett