torsdag 21. mai 2009

Bleiebukser

Jeg vet ikke om det er strikkemarit, miljøaktivistmarit eller økonomimarit som har fått meg (og mannen) til å ta valget: å bruke tøybleier til vår kommende baby. Strikking ligger jo for så vidt mitt hjerte nærmere enn både miljø og økonomi, men alle tre er jo viktig aspekter i det store verdensbildet. Er ikke bleiebuksene søte?



De er strikket i lanolingarn fra Nøstebarn. Oppskriften er også fra Nøstebarn. Lanolinfettet skal liksom holde finstasen tørr på en eller annen måte. Jeg vet ikke helt hva vi begir oss ut på, men skal i alle fall gi det et forsøk! Er du interessert i mer info om tøybleier? Se Nøstebarns hjemmesider. De har masse fint tøy også. Mye godt for små og store kropper der!

5 kommentarer:

  1. Fin bleiebukse! Jeg har null erfaring med tøybleier, men det er mange som er fornøyde, hører jeg.
    Ønsker deg god helg.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  2. Sånne skal eg og snart til å strikke:) (men det er jo litt sånn pliktstrikking, når en må strikke fleire like...)

    SvarSlett
  3. Ska sei.
    E e imponert! Du, trenge litt argument ...koffor skal vi begynne med tøybleia? Kor mye vil en spare?
    E det ikke mye gris? og ekstraarbeid?
    Og kor får man tak i slike bleia?

    Hilsen kommende mamma og pappa som egentlig gjerne vil være miljøvennlige og økonimiske men ikke har vurdert tøybleie-tanken enda..

    SvarSlett
  4. Kjære Linda og Leif

    Her er pluss/minuslista fra en uerfaren tøybleiebruker:
    - Mer vask, og sikkert litt gris. I begynnelsen må man nok vaske av litt drit av beleiene. Etter hvert som avføringen blir fastere bruker man et rispapir innerst i bleia og da hiver man bare det i do tror jeg. Man må ha ei bøtte med lokk til å hive de brukte tøybleiene i. Ullbuksene vaskes ikke ofte (bare etter noen måneder tror jeg). De henges bare til tørk og har superegenskaper som gjør at de ikke lukter :). Man må visst regne med omtrent en klesvask om dagen med bleier.
    + Økonomisk: ei startpakke koster ca 1500 hos Nøstebarn. Da skal man ha alt man trenger det første året. I tillegg får man som innbygger i Bergen kommune dekket 1000kr av søppelselskapet BIR. Husk å spare på kvitteringa og sende den inn etter at barnet er født! Jeg vet ikke hvor mye papirbleier koster for et år. Men helt sikkert mer enn 500.
    + Det skal være godt for barnet fordi det får mer luft til huden og er veldig naturlig.
    + Slipper å drasse masse bleier i hus og søppelposer ut igjen.
    + Søte bleiebukser :)
    - Det virker litt større og mer klumpete enn vanlige bleier.

    Jeg vet jo ikke helt hvordan det fungerer i praksis, men det ligger informasjon og video på www.nostebarn.no, så det beste er kanskje å lese der. Også har jeg hørt at mange er fornøyd med den løsningen. Det er jo supert at man får dekket 1000kr i Bergen kommune. Da er det jo bare 500kr tapt dersom inversteringen viser seg å være misslykket.

    Lykke til med det store bleievalget :)

    SvarSlett
  5. Datt innom bloggen din på let etter inspirasjon til hvordan jeg skal sy puter på balkongen :D Bleiebuksene er selvfølgelig kjempe søte. Jeg har mange av disse selv, og elsker dem. Så fantastisk med en liten "naturbaby" som ligger og spreller i ulltruser :D Hun er 5 mnd nå, så vi startet vårt tøybleieprosjekt i januar. Det har gått over all forventning. (Har brukt en stk engangsbleiepakke.) For mer inspirasjon til tøybleiebruk; sjekk ut tøybleieforumet på www.tettinntil.no.
    Forresten holder det vel med en vask hver 2.-3. dag... på 60 grader :D Og jeg kjøpte lanolin og kuret buksene før bruk. For å slippe gjennomtissingen som jeg har hørt Nøstebarn sier er nødvendig...
    Håper det går bra med tøybleiene.
    Hilsen Heidi

    SvarSlett